Starten met voorstellen. Vijf tips voor een magnetische indruk
Wat antwoord jij als iemand je vraagt wat je doet voor werk?
Ik vertelde jarenlang dat ik voor mezelf was begonnen.
‘Goh leuk’, was de reactie. ‘En wat doe je dan voor jezelf?’
‘Ik geef strategisch communicatieadvies.’
[Vooral het woord strategisch vond ik erg belangrijk. Ik legde daar ook de nadruk op. Ik was immers geen gewone adviseur. Stel je voor.]
Maar met of zonder nadruk op de strategie, de reactie luidde heel vaak:
‘Oké. En heb je nog leuke plannen voor het weekend?’
Einde van het gesprek. Weer een moment gemist om enthousiast te vertellen wat ik allemaal deed. Dat moest stoppen.
Ik leerde een betere manier om mezelf te presenteren. Een manier die wel uitnodigde tot een gesprek. Ik vertelde over mezelf op een manier die met regelmaat tot nieuwe contacten leidde (‘Je zou eens met die moeten praten. Mag ik hem jouw nummer geven?’) en ook nieuwe klanten opleverde.
Wat ik vertelde?
Ik help overheden en organisaties het vertrouwen van burgers en klanten (terug) te krijgen.
Een korte zin, maar wel een die bijna altijd tot een gesprek leidt:
‘Dat zal wel niet meevallen?’ of
‘Kun je niet eens voor mijn gemeente aan de slag. Daar kunnen ze wel wat hulp gebruiken.’ of
‘Ha, je zou voor de lol eens de brief moeten lezen die ik van de week kreeg van mijn verzekering. Die brief is zo onduidelijk, ik weet nu nog niet waar ik aan toe ben. Is dat ook iets wat je doet?’
Het gesprek was begonnen.
Die manier van jezelf voorstellen noemen veel mensen een elevator-pitch. Maar ik noem het zelf liever de magnetisch indruk. Een indruk die mensen niet zo makkelijk kwijtraken of vergeten.
Het blijft als een magneet in hun onderbewuste hangen. Totdat ze zelf het probleem hebben dat jij oplost. Of iemand anders erover horen vertellen.
Een magnetisch indruk maken lijkt moeilijker dan het is. Met de volgende vijf stappen ben je al een heel eind.
- Welk probleem los je op? Dat is de crux van de magnetische indruk.
- Voor wie los je het probleem op? Hoe concreter je dat formuleert, hoe beter. Los je het probleem voor iedereen op? Dan voelt niemand zich aangesproken. Het is dus zaak zo nauwkeurig mogelijk aan te geven wie jij helpt. Je gaat dus op zoek naar jouw niche.
- Benadruk de voordelen. Wat levert het op? Het is niet van belang wat je doet of hoe je het doet. Het gaat erom wat je klant krijgt als jij je werk hebt gedaan. Meer inkomen bijvoorbeeld. Of meer balans.
- Maak het persoonlijk. Wat doet het jou om hiermee aan de slag te gaan? Als wat je doet eigenlijk niet het plezier geeft wat je zou willen, is het dan verstandig om ermee door te gaan… En practice what you preach. Voorbeeld: Deze website was twee weken voor de deadline in de lucht. Ik kon me geen uitstel veroorloven..:-)
- Wees enthousiast! Hoe mooi je magnetische indruk ook is op papier, hij staat of valt met de manier waarop jij het uitspreekt. Laat je passie zien, je enthousiasme om mensen te helpen van dit probleem af te komen. Je lichaam en toon zeggen meer dan de woorden.
Mijn nieuwste antwoord op de vraag wat ik doe luidt:
Ik help communicatiespecialisten aan een vliegende start als zelfstandig ondernemer waardoor ze heel snel klanten krijgen en hun inkomen groeit.
Deze website is daar het resultaat van.
Elke week geef ik actietips en trucs hoe jij als zelfstandig ondernemer een vliegende start kunt maken. Als je naam en e-mailadres achterlaat, krijg je ze vanzelf in je mail.
Geef een reactie