Uitsteller wordt actiecoach
“Hoi Marcel, ik zie dat je jezelf actiecoach noemt. Wat houdt dat in?”
“Klopt. Ik vind actiecoach een passende benaming voor wat ik doe. Welk beeld heb jij daarbij?”
“Dat vraag je mij? Oké, ik dacht eerlijk gezegd aan een adhd-type die iemand continu positief toeroept. Ga door. Je kunt het. Ik geloof in je. Elke reis begint met de eerste stap. En meer van dat soort kreten. Doe je dat ook?”
“Vind je mij een adhd-type dan?”
“Niet echt. Maar zo goed ken ik je niet. Wat doe je dan wel?”
“Niet wat jij denkt. Gelukkig niet zeg. Ik zou geen stem overhouden. Nee, ik help mensen in actie te komen. Ik ken heel veel mensen, en zeker ook communicatieadviseurs, die van alles willen. Bijvoorbeeld voor zichzelf beginnen. Maar dat is eng. Zeker in deze tijd. En je moet er zoveel voor doen. En terwijl ze aan het bedenken zijn wat ze allemaal moeten, wordt de berg obstakels steeds groter en hoger. En blijven ze zitten waar ze zitten. Nu snap ik dat best. Verandering is immers lastig. Maar veel obstakels zijn helemaal niet zo groot. De grootte zit vooral in je hoofd. Daar ontstaan ook de irrationele redenen om iets niet te doen. Alle excuses om nog even te wachten. Uit te stellen.”
“Uitstelgedrag. Dat herken ik wel. Daar heeft toch iedereen last van?”
“Zeker. Ik ben zelf een goed voorbeeld van iemand die daar echt last van had. Alleen maar op deadlines kon werken en hele dagen ‘nutteloze‘ dingen deed, behalve dat wat ik had afgesproken om te doen. Op een gegeven moment begon het me echt tegen te staan en ben ik gaan onderzoeken wat er tegen te doen is.”
“Is uitstelgedrag dan zo slecht?”
“Oh nee hoor, niet al het uitstel is negatief. Het is soms heel goed om te wachten voordat je iets gaat doen. Zeker als het licht op rood staat, zou ik doorrijden uitstellen. En ook iets anders doen dan wat je gepland had, hoeft niet slecht te zijn. Als je partner onverwacht zegt we moeten even praten, dan is doorgaan met tv-kijken of je boek lezen niet verstandig…. Ik heb het vooral over het uitstellen van taken waarvan je eigenlijk vindt dat je ze zou moeten doen. Allerlei excuses vinden om dat wat je moet doen, of wat je hebt afgesproken, niet op te pakken. Dat uitstelgedrag is vaak de reden om niet in actie te komen. En dat hoeft niet.”
“Wat doe je dan om wel in actie te komen?”
“Dat is niet zo een-twee-drie te zeggen. Hangt een beetje af waarom je uitstelt. Er is een reden waarom je het doet. Het levert je vast iets op. Ik ga daar nog uitgebreid over schrijven. Maar ik kan je nu wel drie algemene tips geven.”
“Actietips. Oh ja, daar gaat je website over.”
“Niet helemaal. Maar actietips spelen zeker een rol. Je krijgt ze in alle soorten en maten, maar deze gaan over het stoppen met uitstellen. Ben je er klaar voor? Komen ze.”
1Verdeel wat je wilt bereiken in kleine stappen. Als je vandaag je huis wilt schoonmaken, dan is dat best groot. Als je je taak “huis schoonmaken” in kleine stapjes verdeelt, (keuken, woonkamer, slaapkamer) dan wordt het veel behapbaarder.
2 Beloon jezelf na het doen van een taak. Het is verstandig voor jezelf een lijst van beloningen te maken die je jezelf mag geven als je de taak hebt voltooid die je steeds ontloopt. Dat kan iets kleins zijn. Een chocolaatje bij de koffie. Even een tijdschrift lezen. Maar je kunt jezelf ook iets groters geven. Als ik iets heb gedaan wat ik te lang heb uitgesteld, dan ga ik als ik klaar ben naar de film. De bioscoop zit bij mij op 5 minuten lopen. Lukt het niet, dan geen film. Je kunt jezelf ook belonen door het uitvoeren van je taak prettiger te maken: luisteren naar muziek of het samendoen met een vriend. Zorg er dan wel voor dat alle inspanningen die je doet om het werk leuker te maken het werk zelf niet verhinderen..:-)
3 Gebruik een takenlijst of to-dolijst. Je hebt ze in alle mogelijke vormen. Digitaal of als post-it. Op een whiteboard of in een blauwe todo-klapper. Maar zelfs een reclamefolder of envelop is al genoeg. Schrijf je taken op, deel ze in kleine stapjes, voer een taak uit en geniet van je beloning. En dan…. streep, veeg, vink of maak op welke manier dan ook duidelijk dat je het hebt gedaan. Niets heerlijkers dan een takenlijst vol strepen. En nog een voordeel (tip 4): als je alle dingetjes die je nog moet doen opschrijft, hoef je er niet aan te denken… Een leeg hoofd voorkomt uitstelgedrag.
Hoe voorkom jij uitstelgedrag? Ik ben heel benieuwd naar je reactie.
Geef een reactie