ZZP’ers zijn drie keer duurder uit

Waarom moeten zakelijke gebruikers zoveel meer betalen dan particulieren? Twee voorbeelden:

De bank. Als particulier heb ik tamelijke lage kosten voor mijn bankrekening.
En ik kan er alles mee doen. Voor een vast bedrag per maand kan ik onbeperkt internetbankieren, geld uit de muur halen, betaalopdrachten geven, automatische incasso’s. Noem maar op. Als eigenaar van een zakelijke bankrekening gaat dat allemaal niet op.

Allereerst is de maandelijkse bijdrage hoger. Daarnaast betaal je voor (bijna) alles.

  • Een eenmalige of doorlopende machtiging verstrekken: 9 cent per afboeking.
  • Betaalopdracht verstrekken via internetbankieren: 7 cent
  • Betalen via iDeal: 7 cent
  • Bijschrijving betaalopdracht: 14 cent
  • Papieren rekeningafschrift: 65 cent (ik heb er niet om gevraagd)
  • Transactieinformatie internetbankieren: 6 cent

Ander voorbeeld: ns-businesscard. Kost je 30 euro per jaar (ik kreeg het eerste jaar een korting van 50% als zzp’er) en wat krijg je daarvoor: administratief gemak, één factuur voor ns-reizen, greenwheels, ov-fiets en q-park. Eén factuur, dat scheelt een half uurtje werk per drie maanden. Maar je kunt niet zomaar de trein nemen, dan moet je eerst bellen of on-line reserveren. Een ov-chipkaart zit er wel in, maar die werkt niet voor de trein.

De tijdswinst die je had van die ene factuur ben je direct kwijt. Verder is er buiten de spits 20 procent korting. Met een voordeelurenkaart is dat 40 procent plus 55 euro per jaar. Ik haal dat er dik uit.

Greenwheels kost 8 euro (ex btw) per uur. Voor mij als particulier 4 euro (incl btw) doordeweeks en 6 euro in het weekend. Ok, zakelijk krijg ik 80 km à 30 ct gratis. Maar als voordeelurenkaarthouder krijg ik maandelijks weer 5 euro korting op mijn gebruikte kilometers. En een kilometer extra zakelijk is 30 cent, particulier ongeveer de helft.

OV-fiets kan ik simpel huren met mijn combi voordeelurenkaart/ov-chipkaart. Met een businesscard kan dat ook, maar kost meer. Waarom blijft onduidelijk. Oh ja, vanwege die ene factuur.

Kortom, een ns-businesscard is voor een ZZP’er die al regelmatig met de trein reist zeker geen voordelige optie. Les voor de toekomst: eerst de kleine lettertjes lezen…

Conclusie: zakelijk zijn is lang niet altijd goedkoper zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *