De kracht van Trots

“Dat doe je snel!” reageert een vriend op Facebook als ik daar trots onze 24ste plaats in de AD Top 100 plaats. En snel gaat het zeker. Voor je het weet, werk je al weer twee maanden in het ziekenhuis. Maar wat een mooie periode.

Niet alleen omdat we na maanden wachten en koffie scoren bij de buren in de werkflat een eigen koffieautomaat kregen op de afdeling Communicatie. Dat is laaghangend fruit in vergelijking met de inspanningen en het resultaat rondom de AD Top 100, de feestelijkheden bij het hoogste punt, het keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis, de Libelle Gouden Borstbeeld voor Carina Hilders, de aandacht voor Infectiepreventie, en het roze lintje voor de Borstkankerzorg. En er zijn nog veel meer redenen waardoor steeds meer collega’s trots zijn om in het Reinier te werken.

Inspirerende beeldvorming

Ik hoop dat jij net als ik trots bent om in dit ziekenhuis te werken. Trots op de resultaten, op de tevreden patiënten, op je collega’s, op de erkenningen die we krijgen en/of op de nieuwbouw. Gaat dan alles goed? Natuurlijk niet. Maar wat ik zie, is dat we elke dag stappen vooruit maken. Dat er duidelijkheid is over het doel dat we willen bereiken. Dat steeds meer verbindingen ontstaan. En dat we elkaar ook steeds makkelijker aanspreken en inspireren op verbeterpunten.

Voor onze beeldvorming naar buiten zijn trotse collega’s heel belangrijk. Als jij trots bent op je werk, praat je daarover met anderen. Op feestjes. Tijdens de voetbal. Langs het hockeyveld van je kind. Op vrijdagavond in de kroeg terwijl je de vermoeidheid van een drukke week voelt en je proost op twee vrije dagen.

Geen reclamecampagne op televisie, geen glossy huis-aan-huisfolder, geen billboard langs de snelweg, behaalt het positieve effect dat jij en honderden andere collega’s bereiken als je trots en enthousiast over Reinier vertelt aan anderen.

Vertrouwen

Gelukkig is er heel veel om trots op te zijn. Van kleine resultaten waar we een bloemetje voor krijgen, tot grote erkenningen in een top 100 lijstje. Hoe meer mensen uit eerste hand horen wat we hier doen, waar we goed in zijn, welke resultaten we behalen, hoe groter het vertrouwen dat (potentiële) patiënten in Reinier krijgen.

Vertrouwen – en daarmee zeg ik voor jou niets nieuws – is basisvoorwaarde voor goede zorg. Tegelijkertijd is het hartstikke lastig vertrouwen te krijgen. Maar als drieduizend medewerkers trots vertellen over hun werk en als steeds meer patiënten laten weten hoe ze de zorg hier in Reinier ervaren, hoe meer dat vertrouwen groeit. Prijzen, erkenningen en awards helpen, maar jouw trotse verhaal aan anderen draagt daar veel sterker aan bij.

Vieren

Twee maanden zijn voorbij gevlogen. Het gaat snel. Maar gelukkig hebben we ook nog even de tijd. Om stil te staan bij successen. Die met elkaar te vieren en vervolgens vooruit te kijken.

Blog op het intranet van Reinier de Graaf, 3 oktober 2013

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.