Diederik Samsom had me beter kunnen bellen
Hans Spekman wil van de PvdA weer een volkspartij maken. Minimaal 100.000 leden, bijna twee keer zoveel als de huidige 55.000. Een mooi streven, maar dat vergt ook iets voor de manier waarop een politieke partij met haar leden omgaat. De PvdA heeft ook op dat punt nog veel te leren…
Een paar weken geleden nam ik een drastisch besluit: ik beëindigde, met pijn in het hart, mijn lidmaatschap van de PvdA. Meer dan 26 jaar heb ik grote verbondenheid met de partij gevoeld. Eind jaren tachtig en begin jaren negentig was ik tot op landelijk niveau heel actief en de jaren daarna ben ik altijd trouw lid (en bijna altijd stemmer) geweest.
Dat ik die stap heb gezet, is uiteraard mijn eigen verantwoordelijkheid. Ik ging niet over één nacht ijs en heb er lang mee lopen worstelen. Maar wat mij het meest verbaast, is dat de PvdA oorverdovend stil is gebleven. Vanuit een communicatieperspectief is dat buitengewoon dom.
Vertrekkers zijn feedback
Een organisatie die klanten of leden verliest, doet er goed aan na te gaan waar de opzegging door komt. Geen betere feedback om je organisatie te veranderen of je dienstverlening te verbeteren dan de kritiek van een opzegger. Ook een nieuwkomer kan waardevolle informatie geven, maar dat sluit meestal aan op hetgeen al goed gaat.
Om leden en klanten te behouden en/of terug te krijgen, zijn er verschillende manieren:
- Maak het lastig om anders dan telefonisch op te zeggen. Zorg dat de medewerker aan de telefoon doorvraagt op de reden en achtergronden (het WNF werkt op die manier. Veel opzeggers blijven daardoor op de een of andere manier – soms zelfs meer betalend – behouden voor het goede doel).
- Doe een aantrekkelijk bod om langer te blijven of om terug te komen. Energiemaatschappijen doen dat. Ik krijg met regelmaat aanbiedingen van Eneco en Nuon om terug te keren als klant. Ze missen me, zo staat soms letterlijk in de brief.
- Laat een bekende in/van de organisatie (bijvoorbeeld een partijleider, bestuurslid of CEO) de opzegger telefonisch benaderen. Mensen zijn gevoelig voor aandacht en zullen geneigd zijn op hun besluit terug te komen als er serieus naar ze geluisterd wordt.
De rode draad is duidelijk. Zorg voor contact en laat wat van je horen.
Ik heb de afgelopen weken geen enkele reactie, zelfs geen ontvangstbevestiging, van de PvdA gekregen. En nee Diederik, bellen is nu te laat…
Geef een reactie